Dag 35 - Reisverslag uit Hendaye, Frankrijk van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Dag 35 - Reisverslag uit Hendaye, Frankrijk van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Dag 35

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

19 Augustus 2016 | Frankrijk, Hendaye

Terugreis Santiago - Hendaye

Om half 8 ben ik wakker en ga ik douchen. Als ik daarna naar buiten kijk blijkt het te regenen. Dat is een tegenvaller.
Rugzak ingepakt en even bij de balie achtergelaten om te ontbijten bij de bar op de hoek. De trein gaat om 10.06 en het treinstation is een kwartiertje lopen, ik heb dus alle tijd. Bij terugkomst van het ontbijt is de regen overgegaan in miezeren. Onderweg naar het station wordt het zelfs droog, dat is mazzel hebben! 

De trein gaat op tijd weg en is een intercity van La Coruña naar Hendaye.
Het is druk in de trein maar ik probeer toch wat te slapen. Dat lukt niet heel erg goed, veel hele kleine dutjes van een minuut of zo. Dat is alleen maar vermoeiender.

Voor mij zit een spaans stel met 3 jonge kinderen. Ik schat dat de kinderen 2, 4 en 9 zijn. De kinderen houden zich rustig en vermaken zich redelijk lijkt het. De vader en moeder hebben de handen vol aan het verzorgen van de kinderen. Ochtend en middag slaapjes, eten en drinken geven, de vader gaat met allemaal 1 voor 1 een stukje wandelen in de trein of bij een stop eventjes op het perron. En dat alles met maar 4 stoelen.

Ik moet dan terugdenken aan vroeger en hoe wij thuis op vakantie gingen met de trein.
Gelukkig hadden we toen vaak een slaapcoupé, dat maakte het voor Ma en Pa een stuk eenvoudiger denk ik.

De trein rijd langs een aantal plaatsen waar ik met Philip, op de Camino Frances, doorheen ben gelopen. Ponferrada, Astorga, Leon, Sahagun en Burgos.
Daarna buigt hij langszaam richting noorden naar San Sebastian, Irun en tenslotte Hendaye.

Om 21.15 kom ik aan in Hendaye en mijn hotel ligt op nog geen 3 minuten van het station. Na inchecken nog even broodje eten en een biertje drinken  en om half elf lig ik op bed.

  • 20 Augustus 2016 - 21:11

    Linda:

    Ooit eens met de trein naar Italie geweest heerlijk met slaap coupé.
    En jij inmiddels thuis? Of ben je nog aan het reizen?

  • 21 Augustus 2016 - 00:38

    Ave:

    Dat was een hele lange zit in de trein tot Hendaye.
    Gelukkig is je hotel dichtbij.
    Terwijl ik dit schrijf lig je vast al in je eigen bedje.
    Ik kijk nog wel uit naar het verslag van het laatste stuk van je reis.
    Groetjes Ave.

  • 21 Augustus 2016 - 11:58

    HermanoF:

    Herman dit prachtige avontuur zit er weer op!!! 35 of 36 dagen op reis geweest, ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo´n periode helemaal uit mijn vaste omgeving ben geweest, of het moet mijn 7 maanden in Japan zijn geweest, nu 27 jaar geleden. Je hebt hoe dan ook weer een mooie reis achter de rug. Met veel mooie en internationale reisgenoten en ontzettend lekker eten. Ook prachtige landschappen doorkruist, man wat heb ik genoten van de foto´s van die prachtige stranden daar, dan moet het voor jou helemaal een belevenis zijn geweest. Pijntjes in de knie die het vrije gevoel een beetje temperde, was wel een minpuntje op je reis. Gelukkig ben je inmiddels alles weer te boven gekomen. Ook de overnachtingen zijn over het algemeen goed verlopen op een enkele bedbug na natuurlijk. Enkele plekken waren echt historisch!! Wel heb ik je beschrijvingen hoe je je stempels in ontvangst hebt genomen gemist, zoals een beschrijving van die eenvoudige kerkjes, maar soms ook kathedrale exemplaren. Ik heb je dit keer minder kunnen voorzien van historische gebeurtenissen op je route en de toeristische plekjes, maar je bent er met je gids volgens mij prima zelf in geslaagd om de omgeving in al z´n aspecten in je op weten te nemen. Je bent inmiddels weer bewierookt in Santiago en hebt je 2e certificaat in ontvangst mogen nemen. Afsluiten met glaasje vino uit Galicië en een diner van kokkels, Jakobs schelpjes, Pimente de Padron, Pulpo en Sardientjes is echt in stijl. Daarna nog een leuk barretje en goede muziek, dat maakt het geheel af. Inmiddels ben je met de TGV veilig in Rotterdam gearriveerd en straal je als nooit tevoren. Hou dit vast, ook als je eerste werkdag na de vakantie, je weer helemaal in beslag wilt nemen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Hendaye

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 48222

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: