Dag 34 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Dag 34 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Dag 34

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

18 Augustus 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago

Vanmorgen veel te vroeg wakker geworden door vertrekkende pelgrims en/of touristen: 7 uur! Ik moest er wel om lachen, waarschijnlijk heb ik ze wakker gehouden met mijn gesnurk.

Toch nog even blijven liggen en uiteindelijk om 8 uur opgestaan.
Vandaag ben ik pelgrim af en ben weer gewoon een tourist in Santiago. Onderweg, om een ontbijt op de hoek te scoren, zie ik Marianne lopen met rugzak.
Ze is net uitgecheckt bij haar hostel en ze moet ook nog ontbijten, samen met een duitse vrouw gaan we gedrieën lunchen in de buurt van het oude camino-office.
ik laat me vertellen dat deze 2 jaar geleden is verplaatst naar een nieuw onderkomen vanwege het te grote aantal pelgrims. Ze zijn zogezegd uit hun jasje gegroeid. Het nieuwe onderkomen is aan de andere kant van het plein langs het Parador hotel naar beneden en dan naar rechts. De "lage landen" (het nederlandse Santiago genootschap) zit hier ook.

Na het ontbijt afscheid van Marianne genomen die naar het vliegveld gaat. Ik ga kijken of ik toch nog mijn Compostela(het certificaat) kan bemachtigen en ander gewoon een stempel in het pelgrimspaspoort. Om 10 uur staat er al een behoorlijke rij en als ik aan de buurt ben krijg ik inderdaad mijn Compostela, geen moeilijke vragen, hup, gewoon het certificaat uitschrijven en als ik dan toch bezig ben ook gelijk maar het afstand certificaat. Hier staat 804 km op wat vlgens de boeken zeker 865 moet zijn. Aangezien ik wat gesmokkeld heb onderweg klopt dit aardig.

Daarna even door naar de "lage landen" om mijn reisdocumenten te laten printen.
Ze hebben het niet druk, dus blijf ik even hangen. 's Middags langs de vismarkt gelopen voor een bordje Pulpo,, voordat ik weer naar het plein ga om te kijken of ik nog bekende gezichten tegen kom. In de schaduw zit ik tegen een muur zodat ik een mooi overzicht heb wat er op het plein gebeurd.
Ondertussen schrijf ik mijn blog van de afgelopen 2 dagen.
Helaas kom ik geen bekenden tegen.

Gisteren hadden de vader en zoon met een vis restaurant laten zien waar ik vandaag maar moest gaan eten erg goed.
Om kwart voor negen ga ik er binnen en de vader en zoon zitten er al en nog 2 Spanjaarden waarvan ik er een ook ken.
Die was de Primitivo vanuit Gijón gaan lopen. Het is gezellig en onder het genot van een lekker glaasje vino uit Galicië komen de bordjes eten op tafel.
Kokkels, jakobs schelpjes, Pimente de Padron, Pulpo, Sardientjes erc.
Het is heerlijk! En omdat de vader uit ons gezelschap de eigenaar kent moeten we per persoon  €5 afrekenen.

Hierna met dit groepje nog een biertje gedronken bij wat muziek buiten, om voldaan om 1 uur naar bed te gaan.

  • 19 Augustus 2016 - 23:58

    Linda:

    1.00 uur naar bed dus nu had je toch een beetje vakantie gevoel?
    En ruim 800 km in de knietjes daar kan je trots op zijn.
    Nogmaals een hele prestatie.
    Groetjes en tot misschien tot snel.

  • 20 Augustus 2016 - 00:06

    Ave:

    Dat was een heerlijk ontspannen dagje voor je.
    Even cetificaatjes ophalen,zo ook weer binnen of het de gewoonste zaak van de wereld is.
    Om dit alles te bereiken heb je heel wat prestaties verricht.
    Ook veel afgezien.
    Maar al met al weer een byzondere reis gemaakt
    Geniet er van.
    Goede thuisreis gewenst
    Groeten Ave

  • 20 Augustus 2016 - 11:08

    Andre:

    Het zit er weer op was leuk al je verhalen weer te lezen . Nogmaals van harte gefeliciteerd met alweer je 3e prestatie. Goeie terugreis en tot snel.

  • 20 Augustus 2016 - 13:49

    H.G.Joosten Sr,:

    Nou het zit er weer op gefeliciteerd `n leuke en vermoeide vakantie gehad nou heb je weer een jaar om uit te rusten, je komt vanavond aan op Rotterdam CS Kees en Jim komen je afhalen ze komen eerst hier een hapje mee eten kees vroeg of ik ook mee ging ik heb gezegd dat ik dat niet doet dan moet hij weer helemaal terug naar Pijnacker nou dat wordt me te laat want ik ga tegenwoordig vroeg naar bed ben s` avonds dodelijk vermoeid en dan moeten kleine kinderen en ouwe mensen vroeg op bed liggen. Hopelijk zie we je van de week nog wel en dan hoor ik wel hoe alles verlopen is met Ma gaat alles goed groeten van Ma en Mij tot ziens goeie reis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 48225

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: