Voorbereiding en dag 1 - Reisverslag uit Irun, Spanje van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Voorbereiding en dag 1 - Reisverslag uit Irun, Spanje van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Voorbereiding en dag 1

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

16 Juli 2016 | Spanje, Irun

Het valt allemaal niet mee om je rugzak op gewicht te krijgen. Je zou zeggen het derde jaar weet je, wat wel en wat niet mee te nemen. In de praktijk is dat toch nog een hele strijd! Wel of geen ipad meenemen,  mijn Samsung tablet dan misschien? Die had ik vorig jaar ook mee, maar nooit gebruikt. Nee, dus alleen mijn telefoon om de blogs te schrijven.
Uiteindelijk heb ik het onder de 11kilo weten te houden. 10,3kg om precies te zijn, zonder eten en zonder water. Dus daar komt nog 3,5kg bij....Pfff...

De trein gaat om 07.00uur dus ik moest vroeg op. Allles verloopt zoals gepland en om 09.15 sta in Brussel om over te stappen naar Parijs. Ik heb hier bijna een uur de tijd  om het meegenomen ontbijt p te eten. Je merk dat de bewaking hier nog steeds hoog is. Er staat douanepersoneel bij de ingang van de Thalys maar meer doen ze niet lijkt het. Hier blijkt ook dat ik een foutje met mijn schema heb gemaakt. Ik had zeker anderhalf uur later uit Rotterdam kunnen vertekken, want hier worden de treinen samengevoegd.
In Parijs de metro (lijn 4) genomen naar het TGV station Montparnasse. 2 jaar geleden hadden Philip, Anneke en ik weinig overstaptijd in Parijs en dat werd een renpartij. Nu gelukkig niet. De trein leek wat vroeger en de metro kwam al snel!. Wel veel politie op de been in Gare du Nord. Er was ook gewaarschuwd voor controles maar ook hier geen last van.
eindpunt van de trein is Irun en niet Hendaye dus de laatste halte maar piepen. Scheelt achteraf een uurtje lopen.

Ik had in het boekje een jeugdherberg uitgezocht. Die lag aan het einde van de stad..... maar bleek gesloten. Aan wat vriendelijke Spanjaarden een ander onderkomen gevraagd en uiteindelijk weer helemaal terug naar de Albergue Pelegrino een Donotivo.
The jail all over again Philip! Ik lig in de garage met nog een stuk of 20 pelgrims. De douche was in ieder geval goed!

  • 16 Juli 2016 - 20:51

    Kees Joosten:

    De eerste (reis)dag zit er gelukkig op. Nu ontspannen en plezier beleven met alle andere pelgrims die je pad kruisen. We gaan je volgen. Buen Camino!

  • 17 Juli 2016 - 00:20

    Ave:

    Zo Herman de kop is er af.
    Hoop dat je lekker slaapt, en morgen weer met frisse moed verder.
    Groetjes Ave.

  • 17 Juli 2016 - 03:08

    Philip:

    The jail... Rubber sheets! Hopelijk heb jij nu beter weer. Succes morgen. Als je een beetje doorloopt dan kan je onze Duitse vriendin nog inhalen.. Ze heeft slechts 1 week voorsprong!

  • 17 Juli 2016 - 12:38

    HermanoF:

    Kort verhaal, lange reis op zo'n eerste dag!!!
    Ik heb je route eens bekeken en dit wordt weer een belevenis!
    Als Rotterdammer hou je je toch vast aan het water. In dit geval de Golf van Biskaje.
    Bekende plaatsen als San Sebastian, Bilbao met het geweldige Gugenheim museum, Santader en Gijon zullen je pad kruisen en altijd maar weer die zilte lucht om je heen die de trek in overheerlijke Spaanse vis stimuleert. Heerlijke wijn erbij uit het achterland zoals een Muga uit de Rioja. Mooie gedachten om vast te houden op je pad door de noordelijke provincies, te beginnen met de regio Baskenland, en eindigend in de je bekende regio Galicië, ik ben benieuwd welke culinaire verassingen je weg zullen kruisen. Fadaba is een mooi bonen gerecht uit de regio Asturie. Succes met wandelen en hele mooie ervaringen toegewenst op cultureel, culinair en fysiek vlak. Maar zeker ook geestelijke verrijking.


Tags: Irun, Camino,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Irun

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 426
Totaal aantal bezoekers 48277

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: