Dag 24 - Reisverslag uit Castletownbere, Ierland van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Dag 24 - Reisverslag uit Castletownbere, Ierland van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Dag 24

Door: Herman Joosten

Blijf op de hoogte en volg Herman

08 Augustus 2018 | Ierland, Castletownbere

Adrigole - Castletownbere/bere-island. 20km

Vannacht hoorde ik regen maar toen ik vanmorgen de gordijnen open deed scheen de zon. Mooi meegenomen.
Na het ontbijt om 09.15 op pad.
De route loopt eerst een kilometer over de hoofdweg daarna een zijstraat in richting de bergen. Het pad is glooiend en in de verte zie je een waterval. Dit is de grootste waterval in Ierland maar er valt niet veel water door de droogte van de laatste maanden. De waterval is een overloop vn een groot bergmeer. Het was dus geen spectaculair gezicht helaas.
Daarna een lange stijle klim de bergen in.
Bijna op alle bergpaden moet je zelf maar een weg omhoog banen met wat route paaltjes als richting. Eenmaal boven een schitterend uitzicht op de vallei en aan de andere kant het water.

Daarna loopt het pad wat glooiend naar beneden en dit pad is goed te lopen. Je blijft wel op een bepaalde hoogte. Ondertussen heb ik er ongeveer 10 van de 21km opzitten.
Dan komt er een afslag met heel stijl stuk omhoog waar ik over hele smalle paadjes moet lopen met een behoorlijke diepte ernaast. Ik trek het niet en besluit o.a. vanwege de rugzak het gewone pad te volgen en hopelijk ergens verderop weer terug op de route te komen. Helaas lukt dat niet en eindig ik bij de grote weg.
Net ervoor kom ik een iets echtpaar tegen die aan het wandelen zijn. We kijken samen naar de kaarten en komen er beiden niet uit.
Er lijkt geen mogelijkheid om terug op de route te komen.

Ze bieden me een lift naar Castletown Bere aan die ik accepteer omdat ik geen zin heb om 10km langs de hoofdweg te lopen.
Na een paar kilometer zijn we bij de auto.
Ze zetten me af bij mijn B&B en ondanks dat het pas 12.30 is kan ik al inchecken.
Bij het plaatselijke visrestaurant eet ik een vissoepje en ga daarna naar de ferry om richting Bere-island te gaan om daar nog wat te wandelen. Ik heb geluk dat de ferry wat verlaat is of dat hij vaker gaat maar om half 3 sta ik op het eiland en besluit naar de vuurtoren aan de andere kant Van het eiland te gaan lopen. Een km of 3 heen en daarna terug. Een mooie route en uitzichten zijn het resultaat.

Terug in mijn kamer lekker gedoucht en kort mijn ogen dicht gedaan.
Daarna even een biertje in de pub en lekker eten bij het restaurant waar ik vanmiddag ook al was.
Uiteraard vroeg naar bed...

  • 09 Augustus 2018 - 11:44

    Carla:

    Ha Herman, droogte in Ierland? Je zou Nederland eens moeten zien haha! Als ik zo dit laatste reisverslag lees, denk ik moet je vaker doen, gewoon een stukje met de auto/taxi en dan 's-middags beetje varen en ook beetje lopen, op het gemakje eten en drinken, dan kom je er ook wel hoor! Het gaat alweer redelijk opschieten zeg, ben nu al benieuwd naar je verhalen die we hier niet lezen.........
    Groetjes.

  • 09 Augustus 2018 - 16:04

    Ave:

    Vervelend voor je die hoogtevrees.
    Maar je hebt er wel een mooie dag aan overgehouden.
    Weer een dag geklaard.
    Veel plezier en sterkte met deze zware klus.
    Groeten Ave.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 48042

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: