Dag 25 - Reisverslag uit Allihies, Ierland van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Dag 25 - Reisverslag uit Allihies, Ierland van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Dag 25

Door: Herman Joosten

Blijf op de hoogte en volg Herman

09 Augustus 2018 | Ierland, Allihies

Castletownbere - Allihies 18km
Vannacht regende het weer, maar er was toch weer een zonnetje bij het opstaan.
Om 09.15 weer op pad. Als ik een kwartiertje onderweg ben begint het te regenen. Het is wisselend bewolkt, zonnig en regenachtig. Het zijn geen grote buien. En je ziet ze aankomen, voor deze kon ik aardig schuilen onder een boom. Daarna weer verder.
Ik loop langs Stonehenge in het klein, en het is een beetje vervallen. De koeievlaaien ligt er omheen, maar bij de ingang staat wel een bordje over deze archeologische vondst.
Volgens het bordje zijn er wel 100 van dit soort "stone circle's" in Ierland. Van de originele 15 stenen zijn er nog 12 over waarvan er 3 zijn omgevallen.
Het begint weer te regenen dus ik loop verder.

De weg is overgegaan van asfalt naar verharde weg en van veldweg naar zoek zelf maar je weg en van langzaam oplopend naar behoorlijk klimmen.
Toch lijkt het niet zo heel ver naar de top van de pas. Eenmaal aangekomen op de pas is er een schitterend uitzicht naar beide kanten.

Wanneer het pad naar beneden loopt gaat de route niet naar de andere kant van de berg maar buigt het af naar links naar een andere berg en blijft onderaan die berg aan de zijde van Castletownbere.
De route loopt langs de voet van deze berg naar de andere kant en naar een andere pas. Gelukkig is deze weg verhard en goed te belopen. De route loopt door een bos en daarna door een gerooid bos waar ik mijn lunch eet en van het uitzicht geniet.

Daarna bijna 1 rechte weg omhoog naar de pas. Hier is de weg ook verhard en nog niet zo lang geleden aangelegd. Er komt een auto aanrijden en hij stopt. De eigenaar is een Ierse boer die deze toeristische route neemt nu deze er toch ligt, zo verteld hij mij. Zijn schapen staan ergens boven op de berg.
Hij vraagt waar ik vandaan kom en ik zeg Holland. Daar is hij ook wel eens geweest...
In Amsterdam maar vandaar uit snel naar Rotterdam. Dat vond hij veel mooier, met alle schepen etc. Hij verteld dat Castletownbere de 2de vissershaven van Ierland is en daar is hij volgens mij toch een beetje trots op.
Hij stapt weer in en rijdt verder. Ik moet nog een stukje naar boven.

Boven op de pas weer een mooi uitzicht, de zon schijnt nu meer dan het regent dus prima!
Daarna langzaam naar beneden.
Bij een kruispunt kun je via 2 manieren naar Allihies. Direct of via een ander dorpje. Ik doe het laatste maar eigenlijk voegde het niet veel toe behalve dat je niet op asfalt loopt.

Eenmaal in Allihies drink ik een colaatje en loop ik een stuk terug naar mijn B&B die aan de doorgaande weg ligt 2km buiten het dorp.
's Avonds naar het dorp om wat te eten en vervolgens weer terug naar de B&B.

  • 10 Augustus 2018 - 23:17

    Ave.:

    Bij ons regent het ook af en toe de meeste mensen vinden het heerlijk. Is ook wel goed voor de natuur.
    Maar geef mij toch maar wat hogere temperatuur en in de nacht een buitje.
    Iedereen blij.
    Leuk een Ierse boer die in Holland is geweest.
    Met ROTTERDAM ALS ZIJN FAVORIETE LOCATIE.
    KUNNEN WE WEER TROTS OP ZIJN.
    herman Geniet verder van je avontuur.
    Groeten Ave

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 47933

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: