Dag 09 - Reisverslag uit Cloghane, Ierland van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Dag 09 - Reisverslag uit Cloghane, Ierland van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Dag 09

Door: Herman Joosten

Blijf op de hoogte en volg Herman

24 Juli 2018 | Ierland, Cloghane

Feohanagh - Cloghane 26km
Wanneer ik wakker wordt en even naar buiten kijk wordt ik zeer blij; Het is zonnig en droog en ik heb een schitterend uitzicht op de oceaan.
Dat gezegd hebbende wordt dit de zwaarste etappe volgens de reisgids.
25km+ en mount Brandon over op ongeveer 750m.
Dus eerst maar eens beginnen aan een stevig ontbijt. Dat ziet er als volgt uit:
Jus d'orange, bakje met vers fruit, toast(Met boter en jam) en een omelet met ham/kaas/ham en tomaat. Daarnaast nog een potje thee. Daar kom ik een heel eind mee......
Als lunch krijg ik 2 sandwiches met kaas en augurken mee en een banaan. Ik heb zelf nog een banaan en een appel en 2 liter water.
Zo dan nu de tocht.
Ik ga 09.30uur op pad.
Voordat ik aan het begin van de berg ben heb ik er al 7km op zitten en 1 keer verkeerd gelopen. Dat moet ik op die berg maar niet doen.
De route is al licht omhoog gegaan maar bij een parkeerplaats na een wild-hek gaat het echt los. Je loopt door een veld met rotsen en nat veen en je moet je eigen route zoeken het enige wat je houvast geeft zijn route paaltjes om de (paar)honderd meter.
Na een tijdje wordt de hellingsgraad een tandje opgeschroefd. Stap voor stap nader ik de top.... althans dat dacht ik, maar er komt nog een stukje achteraan...
De uitzichten onderweg zijn echt schitterend en omdat het goed weer is heb ik echte vergezichten.
Bijna op de top, nog even doorzetten.
Als ik eindelijk op de top aan kom kun je zover als Tralee, mijn startpunt, kijken.
Even van genoten en dan begint de afdaling.
Daar komt wel wat hoogtevrees bij kijken met 15kg op de rug. Het eerste stuk is echt stijl en moet je flinke stappen naar beneden nemen. Gelukkig "parkeer" ik niet en ga achter een ander groepje mijn weg.
Ook hier zak je vaak weg in de drassige veengrond. Na een tijdje zijn er wat rotsen en daar eet ik mijn sandwich en banaan op.
De rest van de route op autopiloot naar beneden en weer een stuk naar boven etc.
Tussendoor nog even een appel gegeten.
Ik ben kapot, waar blijft dat dorp (Brandon)
Op 20km kom ik eindelijk aan in Brandon het is 16.00uur en ik ben kapot als ik bij een Pub aankom. Zo nu eerst een colaatje....en daarna nog een.
Ik vraag de eigenaresse voor een taxi voor de laatste 5km. Helaas moet die uit Dingle komen en dat doen ze voor 5km niet. Ook heeft de eigenaresse haar auto niet bij zich anders had ze me weggebracht.
Toch maar gaan lopen, gelukkig gaat het weer aardig. Ik kom om 18.15 bij mijn bestemming aan.
Eerst maar een biertje voor de dorst.
Daarna douchen en een als diner een mooie steak.
Frederik en Aniek blijken hier ook te slapen en we hebben een gezellige avond. Er treden zelfs een ouder echtpaar op met accordeon en een hand druk. Was wel even leuk.
Om 23.00uur gaan de luiken dicht.




  • 25 Juli 2018 - 20:09

    Ave.:

    Zo dat was al weer een pittige dag.

    DE ZWAARSTE TOT NU TOE?
    heel vermoeiend dat wegzakken in de veengrond.
    Herman ga zo door en geniet.
    Groeten Ave.

  • 25 Juli 2018 - 20:19

    Kees Joosten:

    Man, man, wat een belevenissen en dat allemaal op een dag! De echte spirit van vroeger is er wel een beetje uit, want toen had je voor die laatste 5K never nooit aan een taxi gedacht. Nou, misschien wel gedacht maar nooit gedaan. Uiteindelijk nu ook niet, dus ben je voor mij nog steeds die keiharde, steden- en dorpenverzettende, veen- en moerasgrond kauwende, zon- en regenweer trotserende globewandelaar, die ik al in je zag toen je nog dagelijks 50K rond Nijmegen wegvrat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 48027

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: