Dag 01 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman Joosten - WaarBenJij.nu Dag 01 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Herman Joosten - WaarBenJij.nu

Dag 01

Door: Herman Joosten

Blijf op de hoogte en volg Herman

16 Juli 2017 | Portugal, Lissabon

Camino Portugués, het begin van een nieuw avontuur!

Met de metro sta ik om 08.30 op het CS.
Bij Appie-to-go wat dingen voor onderweg gehaald en daarna een espresso bij Star  Bucks. De trein gaat om 08.58.

De Thalys vertrek helaas 10-15 min te laat. Als dat maar goed gaat.

Gelukkig is in Parijs de schade al weer ingehaald en met de metro nr 4 ben je zo van Gare du Nord naar Gare du Montparnasse.

Ook hier weer ruim op tijd voor de TGV naar Hendaye. In de trein zit ik naast een Argentijnse vrouw die ook naar Irun gaat.
Ze heet Graciela Estela Luna en komt uit Argentinië. Aan de hand van fotos op haar mobiel verteld ze een mooi verhaal. Dat ze roots heeft in Baskenland en dat ze daar nu tijdelijk bij vrienden verblijft in het plaatsje Vitoria. Ze laat fotos zien van Miami, Madrid en Pamplona. Waar ze ook in de broemde wit-rode kleding meeloopt tijdens het stierenvechten festival.
Alles verteld ze in het Spaans en ik versta er maximaal 5% van, toch krijg ik de essentie mee. Ze is nu in haar eentje even naar Parijs geweest en op de  terugweg naar Baskenland. Begin september gaat ze terug naar Buenos Aires.

Deze trein rijdt maar tot Hendaye en mijn volgende trein gaat vanuit Irun.
Vorig jaar reed de trein door tot Irun maar dat zit er nu niet in zegt de conducteur.
Er gaat wel een bus.

Graciela moet dezelfde trein hebben en in Hendaye stappen we de bus in die naar Irun gaat. We hebben geen ticket dus zien wel wat er gebeurt. We worden niet gecontroleerd en na een busreis van maximaal 10 minuten stappen we voor de deur van het station in Irun uit. Mooie service SNCF!

Op het perron nemen we afscheid en wensen we elkaar een goede reis.
De nachttrein naar Lissabon vertekt op tijd en is van het type museum! De 4 persoons slaap cabines zijn oude coupés,
Lekker spartaans en back to basic!
Te klein om languit te liggen, ooit  gemaakt voor de spaanse medemens van 40 jaar terug.
Mijn mede passagiers zijn een Frans stelletje en een spanjaard die later aanschuift in Miranda de Ebro. De vrouw van het stelletje wordt even later door de treinbegeleidster verzocht naar een vrouwen coupe te begeven. Mannen en vrouwen worden hier nog strikt gescheiden gehouden.
De bedden gingen om 21.30 omlaag.
Kan ik alvast wennen aan het vroege  tjjdstip. Met Angel zoals de spanjaard heet nog wat met handen en voeten zitten praten. Hij is geboren in Portugal en  woont sinds zijn 8ste al in Spanje. Hij gaat voor 2-3 dagen op familie bezoek.

Om 3 uur 's nachts worden we lievelijk wakker geklopt door de treinbegeleidster.
Er is brand in het volgende treinstation en we moeten met de bus naar een volgend station.
Om 4 uur rijden we weg een dik uur later komen we bij de nieuwe opstapplaats van de trein. In gebruikte bedden vervolgen we om 5.30 de treinreis.

Om 8.20 plaatselijke tijd komt de trein aan in Lissabon. Iedereen lijkt uit te stappen.
Wanneer ik mijn navigatie check als ik al buiten sta, blijkt dit nog niet het eindpunt te zijn. Maar weer wel in de buurt van mijn hostel. Dus daar maar even heen om te kijken of ik mijn spullen daar al kan achterlaten.

  • 17 Juli 2017 - 11:57

    Ave:

    Herman wat leuk dat je miij laat weten dat je weer gaat afzien de komende tijd.

    Ik ga je weer volgen en wens je een goede reis en veel plezier.
    Groetjes Ave.

  • 17 Juli 2017 - 12:35

    Kees Joosten:

    En maar klagen over die 10-15 minuten vertraging in Nederland. Dat is in het buitenland dus wel anders ;-)

    Mooi dat je met een gelukje toch dicht bij je hostel uitkwam en je spullen direct kwijt kon (en dan niet op de manier zoals in Barcelona). Nu lekker bagageloos cruisen door Lissabon. Veel plezier en nog veel meer sterkte de komende weken.

  • 17 Juli 2017 - 13:20

    Philip:

    Krijgen we nu 5 weken lang weer van dit soort onbetrouwbare informatie toegestuurd??
    Een 5% verstaanbare Spaanse vrouw. Volgens mij kwam ze niet uit Buenow Aires en woonde ze nu in Vitoria maar ze verbleef gewoon in hotel Victoria aan de Schone Lucht in Bergen.
    Ik hoop de dat de informatie de komende 5 weken iets betrouwbaarder gaat worden.

    Maatje, heel veel plezier de komende weken en dat het wederom een onvergetelijk avontuur mag worden!!

  • 17 Juli 2017 - 20:47

    Ron:

    Mooi begin van een heroïsche tocht, Herman. Maar als ik had geweten dat je de "easy way" doet had ik wel aangehaakt. Beetje door Portugal langs het strand struinen en voor je het weet zit je weer in aan de Albarino in Santiago de Compostella. En wij zijn er deze keer niet om je binnen te halen.......

    Veel plezier en succes (ook bij de dames). Al het mogelijk is (ga zelf deze week ook op vakantie) zal ik je volgen en je verhalen zo nu en dan van bijtend commentaar voorzien. Flippie is hiermee al begonnen merk ik :-)





  • 18 Juli 2017 - 09:37

    Linda:

    Je reis avontuur is al goed begonnen.
    Heerlijk weer om jou 5 weken te volgen.

    Heel veel plezier Hermanus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Herman

Actief sinds 29 Mei 2015
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 47994

Voorgaande reizen:

16 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Zuid-west Ierland

16 Juli 2017 - 20 Augustus 2017

Camino Portugués

16 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Camino del Norte

17 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Via Francigena

Landen bezocht: